VOLKSWAGEN Transporter


Historie Typu 2 - T1

Historie modelu T1 (Ponorky) sahá do roku 1947, kdy město Wolfsburg a továrna byly pod britskou správou. Pro provoz po areálu závodu byl postaven jednoduchý plošinový vozík na podvozku Brouka s budkou řidiče nad motorem – tedy něco jako nádražní ještěrka. Když toto vozítko začátkem roku 1948 uviděl holandský prodejce Brouků Ben Pon, snažil se pro ně získat povolení k silničnímu provozu. Byl přesvědčen, že takový lehký náklaďáček se bude dobře prodávat.

Když se povolení zajistit nepodařilo, načrtl jednoduché skici prvního modelu Transporteru a s nimi přesvědčil generálního ředitele Volkswagenu Heinricha Nordhoffa. 20. 11. 1948 už měl Nordhoff první technické výkresy na stole. Ze dvou návrhů vybral variantu B s lehce skloněným čelem kabiny řidiče bez přesahujícího kšiltu nad čelním oknem.

Podle těchto nákresů byl vyroben pohledový model. Souběžně byly testovány jednotlivé díly, zvláště pak podvozek –především tlumiče a zkrutné tyče. V dubnu 1949 musely být přerušeny zkoušky na rámu z Brouka, který na tak velké zkrutné síly nestačil, a okamžitě se začalo s vývojem samonosné karoserie. Zkoušky s novým autem (celkem 12 000 km) byly úspěšné a 19. 5. 1949 mohl šéf Nordhoff stanovit začátek výroby na 1. 11. 1949. Zkušební výrobní oddělení tedy kromě dvou dalších testovacích vozů obdrželo objednávku na jednu normální dodávku, dva vozy pro speciální nástavby a jeden mikrobus pro osm až devět osob.

První VW Transporter ředitel Nordhof oficiálně představil 12. 11. 1949. Jako velká výhoda vozu byla zdůrazňována jeho vyváženost, protože motor s nádrží paliva v zadní části byl rovnoměrně vyvážen řidičem vpředu. Sériová výroba Typu 29, jak byl nazván, začala 8. 3. 1950.

______________________________________________________________________

Čísla a fakta

10/1948 Začátek plánování a vývojových fází na bázi osobního vozu z dílny Ferdinanda Porscheho.

11/1949 Představen první vzorový vůz, interně nazývaný Typ 2. 25koňový motor 1131 ccm a podvozek pocházejí z Brouka, Typu 1.

2/1950 První VW Transporter sjíždí z výrobního pásu.

3/1950 Začíná sériová produkce dodávkového vozu.

5/1950 Následuje verze proskleného Kombi se sedačkami nebo bez nich a možnost plátěné stahovací střechy za příplatek.

6/1950 Bus v sedmi-, osmi- nebo devítimístném provedení.

11/1951 Sériová výroba sanitního vozu.

4/1952 Zavedení modelu Sonderbus, lidově zvaného Samba, vybaveného komfortními sedáky, prosklením celého vozu včetně střechy, 21 okny, dvoubarevným lakováním s okrasnými lištami a palubní deskou v celé šířce kabiny.

9/1952 Zahájení výroby valníku odvozeného od dodávky. U tohoto modelu byla rezerva umístěna za sedadlo

spolujezdce a nádrž byla z motoru přemístěna před zadní nápravu. Všechny modely dostaly novou

synchronizovanou (dvou- až čtyřstupňovou) převodovku.

1/1954 30k motor s 1192 ccm a s tvarovanými písty.

8/1954 Motor má rovné písty a verdichtung 6,6.

10/1954 Vyroben stotisící Transporter.

3/1955 Také u dodávky a Busu se nádrž stěhuje před nápravu (hrdlo nádrže na boku) a rezerva tentokrát za sedadlo řidiče. Všechny modely mají nyní celou palubní desku, hydraulický tlumič na řízení, přepracováním chladícího větráku je snížena deska motorového prostoru, zesílené brzdy vpředu Duplex, vzadu Simplex, kola 15“ namísto 16“.

3/1956 Výroba byla převedena z Wolfsburgu do Hannoveru, kde byla postavena nová karosárna a montážní hala s 5000 zaměstnanci a produkcí 250 vozů za den.

11/1958 Zavedena výroba valníku s dvoukabinou a valníku s větší ložnou plochou.

5/1959 Byl přepracován motor. Dostal zesílenou klikovku, větší karter, šikmé ventily a nový výfuk. Výkon zůstává na 30 k, točivý moment stoupá na 8 Nm při 2000 ot. Větrák chlazení je nyní převodován 1:1,18 namísto 1:1,2. Převodovka je nyní plně synchronizovaná a jinak zpřevodovaná. Karoserie dostává mohutnější nárazníky.

1960 V prvních deseti letech sjíždí z výroby 678 000 Transporterů. Z toho 243 tisíc dodávek, 152 tisíc provedení Kombi, 148 tisíc Busů, 129 tisíc valníků obou verzí a 6 tisíc zvláštních provedení.

3/1960 Všechny modely dostávají blikače namísto mávátek.

8/1960 Zvýšení výkonu motoru na 34 k a automatický sytič.

8/1961 Vyroben miliontý Transporter. Nová, synchronizovaná převodovka.

8/1962 Sedadlo řidiče a lavice spolujezdce byly odděleny, sedák i opěradlo řidiče jsou nastavitelné, lavice je sklopná. Na karoserii je zploštěna partie kolem světlometů a prostor pro rezervu je hlubší.
Pro USA je silnější, 42k motor. Je vylepšeno topení. Na přání je možné zamontovat nezávislé topení Eberspächer.
Zavedení výroby zvýšené verze dodávky „Hochraumkasten“ s objemem 6 m3.

3/1963 Všechny modely pro přepravu osob je možné za příplatek vybavit motorem o objemu 1493 ccm a výkonu 42 k.

5/1963 Dodávka je za příplatek dodávána i s posuvnými bočními dveřmi.

8/1963 Všechny Transportery s 42k motorem mají nyní nosnost 1 t, zesílené nápravy, pohon, brzdy a pneumatiky 7.00-14. Odvětrání klikové skříně s odlučovačem vody z Brouka. Zvětšené zadní víko s větším oknem a větší blikače vpředu.

8/1964 Omezovač otáček, silnější motorek stěračů a větší stírátka. Nově je ostřikovač a vnitřní zpětné zrcátko. Všechny modely dostávají umělohmotný strop.

8/1965 Všechny modely mají stabilizátor přední nápravy, dvourychlostní motor stěračů, víko motoru s otvíráním stlačitelným zámkem. Valník s větším zadním oknem. Motor o objemu 1500 ccm dostává větší ventily a větší výkon 44 k.

10/1965 Výroba Transporterů s 34k motorem a nosností 750 kg je zastavena. Nyní jen 1 t s 44 k.

8/1966 12V elektrická soustava, jeden klíč pro všechny zámky včetně zapalování. Zámky na dveřích vybaveny zesílenou pojistkou. Kotvicí body pro bezpečnostní pásy v kabině.

8/1967 Po sedmnácti letech a 1,8 milionu vyrobených kusů přichází změněný Typ 2.